. . . ריפוד עור או בד - זו לא השאלה אלא איך להתמודד עם המגיפה של המאה
top of page

ריפוד עור או בד - זו לא השאלה אלא איך להתמודד עם המגיפה של המאה

אני ממש אוהבת להיות קרובה לאדמה

לא במובן האפל כמובן.

וזה לא בדיוק עבד כשגרנו בבבלי בקומה חמישית.

ובכל זאת ישנו על מזרונים בלי מיטות, שיחקנו והשתוללנו עם הילדים על הרצפה, תרגלנו יוגה בשכיבה על הרצפה, והילדים היו בגן יער (כשרק הגענו לגן יער התקוממתי נגד החובה להיות עם נעליים בגן. אתן מפסידות פה את כל הקטע של להיות קרובות לטבע! מאז קצת התמתנתי, בעיקר כי היתרון שבקרבה לטבע התעמעם אל מול הסכנה שבמפגש עם נחשי הצפע שחיים בהמוניהם בפארק הירקון).

זה מחבר. כשאנחנו קרובים לאדמה אנחנו מחוברים יותר לטבע שלנו.

הילדים אוהבים לדבר על זה כשאנחנו בטבע - "אמא, נכון אנחנו הולכים עכשיו ממש על כדור הארץ?" - המחשבה הזאת די מקסימה, אם מתעמקים בה. בטבע אפשר להרגיש באמת יותר מקרוב את כדור הארץ פועם.


כבר הזכרתי שזה הטבע שאנחנו חיים בו?


נורא רציתי שגם הסלון ופינת האוכל יהיו על הרצפה, סיני-סטייל, אבל מה לעשות שאני חיה עם עמית שהוא הבן של אבא שלו, שהגיע איתנו לאיתקה לעזור לנו ואחרי יומיים של זולה הודיע שאם אנחנו לא מביאים לו כיסא עד מחר הוא הולך וקונה לעצמו כיסא.


סוף סוף מצא לו מקום לשבת


אחרי חודש באיתקה הסכמתי להביא ספה. שברתי את הראש איך הספה לא תהפוך להיות המרכז ושעדיין הבית יזמין ישיבה על הרצפה. בסוף שינינו קצת את הסידור והצמדנו את הספה החדשה לקיר (אני והשכן בנינו אותה במשך שלוש שעות), והשארנו את כל החלל של הסלון פתוח עם שני השטיחים המקסימים מקש שלנו, פיזרנו כריות על הרצפה, וככה יש פתרון שטוב לכל הצדדים.


אפילו יש מקום נעים וחמים לכלבלבה השובבה אך קשישה שלנו


לעניינינו השאלה הנכונה היא איך להפוך את הבית לידידותי יותר לבריאות שלנו או במילים אחרות - איזה רהיט להעיף קודם?

אני לא יודעת אם את מהנשים שעושות 500 סקווטים באימון, או מאמנת שדוגלת ב- power pilates (אני באמת לא יודעת, מי אתן קוראות חביבות? כתבו לי!)

אבל ברור שאם את פה את יודעת שתנועה היא ממש, ממש ממש חשובה לחיים שלנו. לתפקוד טוב.

העניין הוא, שגם מי שעושה באימון סקווטים, לא מגיעה לכמות התנועה שהגוף זקוק לה בשביל התפקוד. אם נשווה את הברכיים שלנו למכונה שדרוש לה טיפול יומיומי, אנחנו באופן עקבי מזניחות את הטיפול במכונה - כי הטעו אותנו לחשוב שאם למכונה תהיה פחות עבודה היא תתפקד יותר טוב.

גם סקווט וגם באוויר הפתוח! כל התשובות נכונות


ארגון הבריאות קרא לתופעה הזו "יושבנות", וכבר כתבתי עליה בעבר, יושבנות מתייחסת לכך שאנחנו חברה שמעבירה ממש מעט מדי זמן בתנועה (לא לא, אל תטעו, לא כתבתי "ספורט"!). יכולנו ללכת אם לא היינו נוסעות כ"כ הרבה באוטו, ויכולנו לכרוע הרבה יותר אם לא היו לנו בבית כל כך הרבה רהיטים שמכריחים אותנו לשבת.

ספה אלגנטית ושיקית מעור חום טבעוני ועמיד לשערות חתולים, שכדאי להוציא מהבית. אמרה זאת שלא הצליחה.

המחיר שאנחנו משלמות על היושבנות הוא גבוה מאוד. לפי ארגון הבריאות הבינ"ל יושבנות מקושרת לתחלואות רבות בחברה שלנו - לחץ דם גבוה, כאבים אורטופדיים, קשיי נשימה, בעיות ברצפת האגן.

ובאופן ממש ממש פרדוקסלי, היעדר התנועה גורם דווקא לפגיעות כתוצאה מאימון.

הסבר לי דוקטור כיצד, חשבתי שזה ההפך.

האימון מגיע אחרי שאנחנו יושבניות במשך 12 שעות. הגוף שלנו אמור היה לנוע, להמתח, לפרוק אנרגיה, להתכופף, לטפס, ובמקום זאת אנחנו מדכאות את הצורך הזה לאורך כל שנות ילדותינו ובגרותינו (גימנסיה רחביה היי!) ואז מגיעות למצב של אנרגיה כלואה, וכאבים, והתשובה המתבקשת היא שעת פעילות גופנית, אבל זה כמובן מעט מדי ולא מספק את הצורך האמיתי של הגוף, ובאימון יש אלמנט תחרותיות חזק ואנחנו רוצות הרבה יותר וחזק יותר וגבוה יותר ואז התוצאה היא שהתנענו מ0 ל100, מיושבנות טוטאלית לאימון עצים. ואז אנחנו מסיימות אימון עם כאבים ומסיקות שספורט מזיק.

כמה האנשים האלה זזו לפני שהגיעו לשם לסחוב 40 קילו?


המסקנה האמיתית היא אחרת, כמובן. אנחנו לא עושות מספיק פעילות גופנית

לאחרונה יצאה בנטפליקס סדרה מעולה על המקומות בעולם בהם בני אדם עוברים את גיל 100 בשיבה טובה.

יש כמה כללי אצבע למקומות הללו, ואחד מהם הוא פעילות מובנית באורח החיים: בניינים רבי קומות ללא מעלית, הכנת אוכל מסורתי הדורש עבודה פיזית, גינון, הליכה לכנסיה.

אם כך. כיצד נשפר את אורח החיים שלנו, נפסיק להיות יושבניות וניתן לגוף שלנו את מנת התנועה שהוא זקוק לה?

הוציאו מהבית רהיטים מעודדי ישיבה

התחילו לכרוע במקום לשבת

עלו במדרגות בכל מקום

פנו זמן להליכה ברגל במקום נסיעה ברכב

רוצו עם הילדים והכלב

טפסו על מתקני השעשועים

הכניסו שעות פעילות גופנית נוספות - כאלה שמתאימות לכן, לגופכן, ולא שהמטרה בהן היא מראה חטוב.


או- פשוט עברו לגור בכפר בסיציליה

וגם, כמובן, הצטרפו אלי לשיעורים אונליין. פרטיים או בזום.

ופה למטה, סרטון קצרצר על יושבנות.

חיבוק

עינב

נ"ב- תכתבו לי


116 צפיותתגובה 1

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page